Hekserij: een religie, een filosofie?


Ik beschouw mezelf als agnostische heks.

Eerlijk gezegd geen idee of de goden wel of niet bestaan buiten mijn eigen subjectieve ervaring.

Offeren en spreken met ‘de goden’ doe ik wel, alsof ze wel bestaan.

‘To sacrifice as if present’ , een idee dat minstens zo oud is als Confucius.

Dus voor mij is hekserij meer een levenswijze dan een religie;  zwart-wit zie ik die tegenstelling echter niet.

2 thoughts on “Hekserij: een religie, een filosofie?

  1. Er was een tijd dat Wicca haar legitimiteit ontleende aan de vermeende oorsprong in de Oude Religie; wetenschappers hebben de theorietjes van Murray & Gimbutas ter discussie gesteld, het is nu wat lastiger om Wicca respectabel te maken als zijnde erfgenaam van de Godinnenreligie.
    Het lijkt er inderdaad op, dat theorie mbt Wicca als reincarnatie van Gnosis, een nieuwe poging is tot legitimisering via vermeende oorsprong uit een oeroude traditie.

    Persoonlijk ben ik van mening, dat die hele legitimering via een vermeende erflijn naar oeroude tradities (Gnostisch of anderzins) geen meerwaarde heeft.
    Wat geeft het, als Wicca een negentiende eeuwse constructie is, gebaseerd op een hutspot van Rozenkruizers, Vrijmetselaars, en andere alternativo’s uit die periode?
    Zolang het een systeem is, dat de gewenste resultaten levert, voldoet het.
    Het beschrijven van een vermeende erflijn is slechts een opleuken van het CV der Wicca.

    Like

  2. Eerlijk gezegd heb ik me persoonlijk nooit helemaal thuis kunnen voelen bij werkwijzen die een afgeleide zijn van wicca of native american, vaak had ik zo’n gevoel van ‘interessante mythos, bijzondere goden, maar niet de mijne’.
    En als ik dan bij wijze van spreken een geboren en getogen limburger in een indianenpak te pas en te onpas ‘mitakuye oyasin’ hoor uitspreken (met limburgs accent), dan voelt het voor mij onecht aan.
    Dan voel ik me prettiger bij een amsterdammer die gedegen onderzoek doet naar de overleveringen (sagen, mythen en legenden) van de Lage Landen, om vanuit die bronnen een werkwijze proberen te reconstrueren die past in het hier en nu, mede ondersteund door inspiraties uit andere tradities maar ze niet zomaar copieren.

    Like

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.